« سرائرهم ، و تطلع عليهم فی ضمائرهم ، و تعلم مبلغ بصائرهم » خدايا ! تودوستان و عاشقانت را در آن سر ضميرشان مشاهده میكنی و از باطن ضميرشانآگاهی ، به مقدار عرفان و بصيرت آنها عالم و آگاهی و میدانی كه اينها درچه حد از بصيرت هستند . « فاسرارهم لك مكشوفه ، و قلوبهم اليك ملهوفة»( 1 ) اسرارشان پيش تو پيداست و دلهاشان به سوی تو در پرواز است .دعای كميل را كه دعای علی ( ع ) است ، در شبهای جمعه بخوانيد . ايندعا از نظر مضمون در اوج عرفان است ، يعنی شما از اول تا آخر اين دعا راكه بخوانيد ، نه دنيا در آن پيدا میكنيد و نه آخرت ( مقصودم از آخرتهمان بهشت و جهنم است ) . چه میبينيد ؟ مافوق دنيا و مافوق آخرت : خدا، روابط يك بنده خالص و پرستنده و واله و شيدا نسبت به ذات اقدسالهی ، يعنی حقيقت عبادت و خودش هم میگويد عبادت حقيقی همين است .ببينيد علی ( ع ) در دعای كميل با خدای خودش چگونه راز و نياز میكند !چگونه مناجات میكند ! ببينيد زينالعابدين ( ع ) در سحرهای ماه رمضان دردعای ابوحمزه چگونه با خدای خود راز و نياز و مناجات میكند ! اين ، قدماول مسلمانی ماست ، قدم اول ما اين است كه به خدای خود نزديك شويم وبا نزديك شدن به خدای خودمان است كه آن وقت ساير مسئوليتهايمان و ازآن جمله مسئوليتهای اجتماعی را میتوانيم به خوبی انجام دهيم . كوشش كنيمكه اين گرايشهای يك جانبه را كه هميشه اسلام دچار اين درد گرايشهای يكجانبه ملت خودش پاورقی : . 1 نهجالبلاغه ، خطبه . 225 |