مطلق را نمیخواهی ولی اشتباه میكنی ، پيامبران آمدهاند كه انسان را ازاشتباه بيرون بياورند . درد انسان ، آن درد خدايی است كه اگر پردههای اشتباه از جلو چشمشكنار رود و معشوق خود را پيدا كند ، به صورت همان عبادتهای عاشقانهایدرمیآيد كه در علی ( ع ) سراغ داريم . چرا قرآن میگويد : " « الا بذكر الله تطمئن القلوب »" ( 1 ) بدانيدكه منحصرا و منحصرا " « بذكر الله »" كه مقدم شده است ، علامت انحصاراست با يك چيز قلب بشر آرام میگيرد و از اضطراب و دلهره نجات پيدامیكند و آن ، ياد خدا و انس با خداست . قرآن میگويد اگر بشر خيال كندكه با رسيدن به ثروت و رفاه ، به مقام آسايش میرسد و از اضطراب وناراحتی و شكايت بيرون میآيد ، اشتباه كرده است . قرآن نمیگويد نبايددنبال اينها رفت ، میگويد اينها را بايد تحصيل كرد ، اما اگر خيال كنيداينها هستند كه به بشر آسايش و آرامش میدهند و وقتی بشر به اينها رسيد، احساس میكند كه به كمال مطلوب خود نائل شده است ، اشتباه میكنيد ،منحصرا با ياد خداست كه دلها آرامش پيدا میكند . بسياری از مكتبهاتكيهشان روی [ دور ماندن انسان از اصل خود ] است . مكتبهای ديگری هستند كه تكيهشان روی درد انسان است برای خلق خدا ، نهدرد انسان برای خدا . حتی بعضی میگويند درد انسان برای خدا يعنی چه ؟ !مثلا در يكی از مجلات ، بحثهايی طرح شده است تحت عنوان " خدا يا انسان" ؟ يكی میگويد : " خدا " ، پاورقی : . 1 سوره رعد ، آيه . 28 |