علی ( ع ) روز و شبش اينگونه است . اين تعبير " جامع الاضداد بودن " كه ما درباره انسان كامل میگوئيم ،صفتی است كه از هزار سال پيش علی ( ع ) با آن شناخته شده است . حتیخود سيد رضی در مقدمه نهجالبلاغه میگويد : مطلبی كه هميشه با دوستانم درميان میگذارم و اعجاب آنها را برمیانگيزم ، اين موضوع است كه جنبههایگوناگون سخنان علی ( ع ) [ به گونهای است ] كه انسان ، در هر قسمتی ازسخنان كه وارد میشود ، میبيند به يك دنيايی رفته است ، گاهی در دنيایعباد است و گاهی در دنيای رهاد ، گاهی در دنيای فلاسفه است و گاهی دردنيای عرفا ، گاهی در دنيای سربازان و افسران است و گاهی در دنيای حكامعادل ، گاهی در دنيای قضات است و گاهی در دنيای مفتیها ، علی ( ع ) درهمه دنياها وجود دارد و از هيچ دنيايی از دنياهای بشريت ، غائب نيست .صفی الدين حلی - كه در قرن هشتم هجری میزيسته است - میگويد :
جمعت فی صفاتك الاضداد |
فلهذا عزت لك الانداد |
اضداد در تو يك جا جمع شدهاند ، بعد میگويد :
زاهد حاكم حليم شجاع |
ناسك فاتك فقير جواد |
( 1 )
پاورقی : . 1 [ استاد ، پنج بيت از اين شعر را در كتاب سيری در نهجالبلاغه ،صفحه29 آوردهاند . تمام شعر 15 بيت است كه طالبان میتوانند به ديوانصفیالدين حلی صفحات 88 و 89 مراجعه كنند ] .