اعدام آنان شركت كنند . اينجا جائی است كه نفوس ضعيف كه مصالح عاليه اجتماع را در نظر نمیگيرند ، چه بسا وقتی ببينند دو انسان دارند اعدام میشوند ، عواطفشان تحريك شود و بگويند چه خوب است به اينها رحم كنيد و اين كار را نكنيد . قرآن میگويد : " « و لا تأخذكم بهما رأفة فی دين الله غ " ( 1 ) اينجا موقع مجازات الهی است و قانون الهی براساس مصالح عالی و كلی بشريت تنظيم شده است و جای رأفت و دلرحمی نيست . اين رأفت ، قساوت نسبت به اجتماع است . عين همين مطلب ، امروز خيلی مطرح است كه بسياری از افراد پيدا میشوند و میگويند : مجازات اعدام يعنی چه ؟ مجازات اعدام ، غيرانسانی است ، يعنی " جانی " هر جنايتی را مرتكب شد ، نبايد اعدام شود . اينها سخن خود را چگونه توجيه میكنند و چه تحليلی میكنند ؟ میگويند " جانی " را بايد اصلاح كرد . عجب مغالطه بزرگی ! شك ندارد كه انسانها را بايد اصلاح كرد ولی قبل از آنكه مرتكب جنايت شوند ، بايد اصلاح كرد و نگذاشت كه از آنها جنايتی سربزند . اما يا در جامعه مثل اكثر جامعهها تربيت به قدر كافی وجود ندارد و نه تنها عوامل اصلاح وجود ندارد بلكه عوامل فساد و افساد وجود دارد و يا فرضا عوامل اصلاح به قدر كافی وجود دارد ولی هميشه در جامعهها عناصر منحرفی هستند كه عليرغم عوامل اصلاحی ، دست به جنايت میزنند . برای اينها چه فكری بايد كرد ؟ همينقدر كه مجازات اعدام پاورقی : |