نزند . آنها راهبان شب و شيران نر روز هستند . خود قرآن هم اينها را با يكديگر جمع میكند : " « التائبون العابدونالحامدون السائحون الراكعون الساجدون »" اينها همه ، آن جنبههای درونیاست . بعد میفرمايد : " « الامرون بالمعروف و الناهون عن المنكر »" .( 1 ) ، فورا وارد جنبههای جامعه گرائی آنها میشود : آنها مصلحان جامعهخود هستند . يا در آن آيه كريمه میفرمايد : " « محمد رسول الله و الذينمعه اشداء علی الكفار رحماء بينهم »" در اينجا اول جنبه جامعهگرائی رامیگويد : پيامبر و همراهانش حال بنا بر بعضی تفاسير ، خصوص همراهانشرا میگويد " « اشداء علی الكفار رحماء بينهم »" در مقابل پوشندگان حقو حقيقت و كسانی كه با حقيقت عناد میورزند ، با صلابت و محكم و [ مانند] ديواری روئين هستند و نسبت به اهل ايمان يك پارچه محبت ، مهربانی ،خير و رحمت . بعد میفرمايد : " « تريهم ركعا سجدا »" همين جامعهگراها را در حال ركوع و سجود میبينی " « يبتغون فضلا من الله و رضوانا " از خدای خود فزونی میخواهند و به آنچه دارند قانع نيستند و رضای حق رامیخواهند ، يعنی افرادی نيستند كه برای خود ، دنيا يا آخرت را بخواهند ،برای آنها رضای حق از هر چيزی برتر و بالاتر است . " « سيماهم فی وجوههممن اثرالسجود »" (2) در چهره آنها آثار عبادت و آثار سجود را میبينی .اين يك نقطه ضعف ديگری است كه در انسان كامل تصوف ديده میشود .البته بسياری از پيشروان عرفان چون شديدا پاورقی : . 1 سوره توبه ، آيه . 112 . 2 سوره فتح ، آيه . 29 |