علی ( ع ) در نهجالبلاغه درباره " اهل الله " میگويد : " « يتنسمونبدعائه روح التجاوز » " . ( 1 ) اينها كسانی هستند كه در حالی كه خدا رامیخوانند و استغفار میكنند و غرق در استغفار هستند ، نسيم آمرزش را دردرون خود احساس میكنند ، يعنی احساس میكنند [ كه ] آمرزيده شده اند ،نسيم تجاوز را در روح خود احساس میكنند . ( 2 ) " تجاوز حق " يعنیگذشت حق از گناهان ، مغفرت حق ، آمرزش حق ) . علی ( ع ) میفرمايد : " « ان الله تعالی جعل الذكر جلاء للقلوب ، تسمعبه بعد الوقره ، و تبصر به بعد العشوش ، و تنقاد به بعد المعاندش ، و مابرح لله عزت الاؤه فی البرهة بعد البرهة و فی ازمان الفترات عباد ناجاهمفی فكرهم ، و كلمهم فی ذات عقولهم » " ( 3 ) . فقط قسمت اخيرش رابرايتان معنی میكنم : در هر دورهای ( 4 ) افرادی وجود دارند كه در فكر ودرون خود ، با خدای خود حرف میزنند و از او سخن میشنوند « عباد ناجاهمفی فكرهم ، و كلمهم فی ذات عقولهم » ، خدا در فكر و عقلشان با آنها حرفمیزند . پس ، اين نكته را هم برايتان عرض كردم كه در اسلام ، معرفت خدا و حتیملائكه خدا كه وسائط عالم وجودند و معرفت انبياء و اوليای خدا كه بهصورت ديگری واسطه فيض حق به سوی ما هستند ، و اين معرفت كه ما در ايندنيا كه آمدهايم ، برای چه پاورقی : . 1 نهجالبلاغه ، خطبه . 22 . 2 اينها چيزهائی است كه از سطح فكر امثال ما بالاتر است و شايدنتوانيم باور كنيم . . 3 ابتدای همان خطبه . . 4 بنا به گفته علی ( ع ) هيچ دورهای نيست كه در آن دوره ، چنينافرادی وجود نداشته باشند . در زمان ما هم وجود دارند . |