چشمی كه در آن دنيا داشتی ، به درد اينجا نمیخورد ، اينجا چشم ديگری لازماست و تو خودت آن چشم ديگر را در دنيا كور كردی ، [ لذا ] اينجا هم كورهستی . « اتتك اياتنا »نشانههای ما در آن دنيا بود ، تو به جای اينكهاز روی آن نشانهها ، ما را ببينی و بشناسی و حقيقت را درك كنی ، خودترا در آن دنيا كور كردی و حال كه در عالم حقيقت میآيی ، كور محشور میشوی. در اين عالم فقط بينش حقيقی است كه مفيد است . در سوره مطففين میفرمايد : " « كلا انهم عن ربهم يؤمئذ لمحجوبون »" (1 ) رهاشان كن ! اينها در آن روز ، از خدای خود در پرده و حجابند ، اينهادر دنيا بايد پرده غفلت را از جلوی چشمشان عقب بزنند و ببينند . معنایايمان اين است : ای انسان ، تو در اين دنيا آمدهای كه چشم تو در هميندنيا آن دنيا را ببيند ، گوش تو در همين دنيا آن دنيا را بشنود .مكرر گفتهام كه خيلی خوشوقتم كه میبينم جوانان ما بالخصوص به نهجالبلاغه توجه دارند . اما همه جنبههای نهجالبلاغه را ببينيد ، ببينيدنهجالبلاغه راجع به [ چشمها و ] گوشهائی اينچنين ، چگونه سخن میگويد .نهجالبلاغه برای ايمان ، اصالت قائل است ، نمیگويد ارزش ايمان ، فقطارزش زيربنايی و فكری و اعتقادی است نه اينكه میخواهم بگويم زيربنانيست میگويد در عين اينكه ايمان ، ارزش زيربنائی و فكری و اعتقادی دارد، ارزش اصيل هم دارد . پاورقی : . 2 سوره مطففين ، آيه . 15 |