اين استحقاق و اين حق را چه كسی قرار داده ؟ : قانون خلقت . چه علاقه و رابطهای بين كودك و بين آن شير موجود است ؟ : رابطه غائی .يعنی آن شير و آن دستگاه و كارخانه شير سازی برای كودك و به خاطركودك به وجود آمده ، پس خود خلقت آن شير را حق طفل قرار داده . غدههایپستان كه ترشح میكند برای كودك ترشح میكند نه برای چيز ديگر و نه بیجهت . حكما اصطلاحی دارند در مورد موجودات و مخلوقات اين عالم . آنها ازمجموع موجودات طبيعت تعبير میكند به " آباء سبعه " و " امهات اربعه" و " مواليد ثلاثه " . يعنی هفت پدر و چهار مادر و سه فرزند .مقصودشان از هفت پدر ، افلاك است كه قدما قائل بودند ، مقصود از چهارمادر ، عناصر اوليه است كه عقيده قدما اين بود كه عناصر و بسائطچهارتاست : آب و خاك و هوا و آتش ، مقصود از سه فرزند ، مركبات اينعالم است كه به سه قسمت كلی تقسيم میشود : جماد ، نبات ، حيوان (انسان هم جزء حيوان است ) . از اين جهت تعبير به پدر و مادر و فرزندمیكردند كه میگفتند از اثر تأثير عوامل فلكی در عناصر چهارگانه كه عواملفلكی ، فاعلند و عناصر ، قابل مركبات ( يعنی جمادات و نباتات وحيوانات ) پيدا میشود . پس مركبات فرزندان موجودات علوی و عناصرچهارگانه میباشند . اين تعبير از نظر مركبات بسيار تعبير درستی است ، چه آنكه چهار مادريعنی چهار عنصر در عالم باشد يا صد مادر يعنی صد عنصر ، و چه افلاكی به آنترتيب و چه نباشد ، به هر صورت مركبات فرزندان اين زمين و اين آب واين هوا و اين نور و گرماست . |