سرش میفرمايد : " « إن أكرمكم عند الله أتقيكم »" ( 1 ) و امتيازاتمبتنی بر فضايل را به رسميت میشناسد . قرآن كريم میفرمايد هرگز عالم و جاهل ، متقی و غير متقی مساوی نيستند :" « أم نجعل الذين آمنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فی اعرض أم نجعلالمتقين كألفجار »" ( 2 ) آيا ممكن است كه ما اهل ايمان و اهل عملصالح را كه صالح و مصلحاند با فساد كنندگان و خرابی كنندگان كه آنچه ازآنها سر میزند خرابی و فساد است در يك درجه و يك مرتبه قرار دهيم ؟آيا ممكن است كه ما اهل تقوا را همدوش و همدرجه شهوترانها و بندگان هویو هوس قرار بدهيم ؟ همچنين میفرمايد : " « قل هل يستوی الذين يعلمون والذين لا يعلمونإنما يتذكر اولوا اعلباب »" ( 3 ) ( بگو آيا آنها كهعالم و دانايند با آنهايی كه در حضيض جهل و نادانی به سر میبرند مانندهماند ؟ فقط خردمندان توجه دارند كه مساوی نيستند ) ، يا میفرمايد : "« فضل الله المجاهدين علی القاعدين أجرا عظيما »" (4) ( خداوند مجاهدانرا بر خانهنشينان به اجر عظيمی برتری داده است ) . در سوره زخرفمیفرمايد : " « أهم يقسمون رحمة ربك نحن قسمنا بينهم معيشتهم فی الحيوهالدنيا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتخذ بعضهم بعضا سخريا »" ( 5 )آيا آنها رحمت پروردگار ترا تقسيم كردهاند ؟ ما هستيم كه مايه تعيش واستعدادهای گوناگون را در ميان مردم تقسيم كردهايم تا در نتيجه ، اختلافطبيعی در ميان پاورقی : . 1 حجرات ، . 13 . 2 ص ، . 28 . 3 زمر ، . 9 . 4 نساء ، . 95 . 5 زخرف ، . 32 |