دنيا و آخرت ، بر موازين عدالت و موافق عدالت است و در خلقت وآفرينش به هيچ موجودی ظلم نمیشود و اين عالم به عدل برپاست ؟ آيا "« بالعدل قامت السموات و اعرض » " ؟ يا اينكه خداوند چون اراده ومشيتش مطلق است و هيچ چيز نمیتواند اراده او را محدود كند ، فعال مايشاء است " يفعل ما يشاء و يحكم ما يريد " خلقتش تابع هيچ ميزان وهيچ قاعده و قانونی نمیتواند باشد و هر چه او بكند عدل است نه اينكه هرچه مقتضای عدل است او میكند . لهذا در جواب اين سؤال كه " آيا خداوند در قيامت بر وفق موازينی كهموازين عدل است رفتار میكند و طبق حساب و قاعدهای يكی را به بهشتمیبرد و ديگری را به جهنم ؟ يا اينطور نيست ؟ " آنها گفتند اين طورنيست ، هيچ قانون و ناموسی نمیتواند حاكم بر فعل حق باشد ، هر قانون وناموسی تابع فعل او و امر اوست ، عدل و ظلم هم تابع فعل اوست ، اگر اومطيع را به بهشت ببرد و عاصی را به جهنم ، باز هم چون او كرده عدل است، اراده او و فعل او تابع ميزانی و خاضع در برابر قانونی نيست ، همهقوانين و موازين تابع اراده او هستند . اين يك قسمت درباره اصل عدل كه راجع به اساس خلقت موجودات و نظامعالم بود كه آيا موافق با ميزان عدل است يا نه ؟ قسمت ديگری مربوط به نظام تشريع است ، مربوط به دستورهای دينی است ،مربوط به اين است كه دستورهای الهی كه به وسيله پيغمبر اكرم ( ص )رسيده و به نام شريعت و قانون اسلامی خوانده میشود چطور ؟ آيا نظام تشريعتابع ميزان عدل است يا نه ؟ آيا پاورقی : . 1 تفسير صافی ، ذيل آيه 7 ، از سوره الرحمن . |