جاهل و قشری معرفی میكند . مردمی بودند متعبد ، شب زندهدار و قاری قرآن، اما جاهل و سبك مغز و كم تعقل ، و بلكه مخالف فكر و تعقل در كار دين.علی ( ع ) در آن اتمام حجتی كه با آنها فرمود به آنها گفت : " « و قدكنت نهيتكم عن هذه الحكومة ، فأبيتم علیإباء المخالفين المنابذين ، حتیصرفت رأيیإلی هواكم ، و أنتم معاشر أخفاء الهام ، سفهاء الأحلام » " ( 1) شما امروز به من اعتراض داريد در امر حكميت و میگوييد خطا بود و ماتوبه كرديم و تو هم توبه كن و قرار را نقض كن . من اول كار به شما گفتمكه تسليم حكميت نشويم ، و شما آن وقت سخت ايستاديد و شمشير كشيديد وگفتيد ما به خاطر قرآن میجنگيم و اينها قرآن را جلو آوردهاند ، تا منكرها و اجبارا تن دادم و پيمان بستم ، حالا میگوييد غلط بود و به منتكليف میكنيد آن را نقض كنم . چطور نقض كنم و حال آنكه در قرآن فرموده" « أوفوا بالعقود »" پيغمبر با مشركين كه پيمان میبست هرگز نقضنمیكرد . جايز نمیدانست با طرف غدر و مكر شود و بر خلاف پيمان رفتارشود ، طرف هر كس بود ولو مشرك و بتپرست بود ، حالا شما بعد از عقدپيمان به من تكليف میكنيد نقض كنم . اين مطالب را علی ( ع ) در مواقع مختلف به آنها فرمود ، آن جملهای كهدرد اصلی آنهاست همين بود كه فرمود : " « و أنتم معاشر أخفاء الهام ،سفهاء الأحلام » " شما گروهی هستيد سبك مغز و كم خرد و نادان . عيب كارشما هم همين است ، يك روز با شدت از حكميت طرفداری میكنيد و يك روزبه اين شدت آن را كفر و پاورقی : . 1 نهج البلاغة ، خطبه . 36 . 2 مائده ، . 1 |