فانی كه قابل نيست انسان آن را منتهای آرزو و آخرين مقصد قرار دهد يادشده : " « المال و البنون زينة الحيوه الدنيا و الباقيات الصالحات خير عندربك ثوابا و خير أملا »" ( 1 ) . ( ثروت و فرزندان رونق همين زندگانی دنيا هستند ، و اما اعمال صالحیكه باقی میماند بهتر است از لحاظ پاداش پروردگار و از لحاظ اينكه انسانبه آنها دل ببندد ) قرآن با اينكه دنيا را به عنوان اينكه غايت آمال و منتهای آرزو باشدقابل و لايق برای بشر نمیداند ، در عين حال نمیگويد كه موجودات ومخلوقات از آسمان و زمين و كوه و دريا و صحرا و نبات و حيوان و انسانبا همه نظاماتی كه دارند و گردشها و حركتها كه میكنند زشت است ، غلطاست ، باطل است ، بلكه برعكس ، اين نظام را نظام راستين و حق میداند ومیگويد : " « و ما خلقنا السموات و اعرض و ما بينهما لاعبين »" ( 2 ) .( ما آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست به قصد بازی نيافريدهايم ) .قرآن كريم به موجودات و مخلوقات عالم از جماد و نبات و حيوان قسممیخورد : " « و الشمس و ضحيها 0 و القمرإذا تليها " ( 3 ) ، " و التين والزيتون 0 » پاورقی : . 1 كهف ، . 46 . 2 دخان ، . 38 . 3 شمس ، 1 - . 2 |