اخلاق و عزت نفس و بلندی نظر و خوشبختی فردی و حسن روابط اجتماعی مردممؤثر است ، و اگر به طرز نامطلوبی تفسير شود ، موجب تخدير و بی حسكردن اعصاب و بی قيد كردن آنها و سر منشأ همه نوع بدبختی و بيچارگيهایفردی و اجتماعی خواهد شد . تفسير غلط از زهد و ترك دنيا از قضا تدريجا جانب تفسير دوم چربيده ، مواعظ و نصايحی كه تدريجا بهشعر يا نثر در اين زمينه پيدا شده غالبا به شكل دوم است و اثر تخدير وبی حس كردن را دارد و اين دو علت دارد : يكی نفوذ برخی افكار وفلسفههايی كه پيش از اسلام بوده و مبتنی است بر بدبينی به هستی و جهان وگردش روزگار ، و بر شريت آنچه در اين جهان است كه در اثر اختلاط ملتهایاسلامی در ميان مسلمين شايع شده است ، ديگر حوادث تاريخی ناگوار و عللاجتماعی خاصی كه در طول چهارده قرن در محيط اسلامی رخ داد و طبعا مولدبدبينی و بی علاقگی و شيوع فلسفههای مبنی بر بدبينی گرديده است .حالا مستقيما بايد ببينيم منطق قرآن در اين زمينه چيست . آيا میتوانهمين فلسفه بدبينی را از قرآن استخراج كرد ، يا اينكه در قرآن چنين مطلبیيافت نمی شود ؟زهد در قرآن در قرآن كريم در عين اينكه از دنيا به عنوان يك زندگانی |