آنها را اوصيای پيغمبر اكرم و مفسر و توضيح دهنده حقايق اسلام میدانيم وگفتار آنها را گفتار پيغمبر و كردار آنها را كردار پيغمبر و سيرت آنهارا سيرت پيغمبر ( ص ) میدانيم ، از امكاناتی در شناخت حقايق اسلامیبهرهمنديم كه ديگران محرومند . و چون وفات حضرت امام حسن عسكری ( ع )كه امام يازدهم است و بعد از ايشان دوره غيبت پيش آمد در سال 260 واقعشد ، از نظر ما شيعيان مثل اين است كه پيغمبر اكرم تا سال 260 هجری زندهبود و در همه اين زمانها با همه تحولات و تغييرات و اختلاف شرايط واوضاع و مقتضيات ، حاضر بود . البته نمیخواهم بگويم كه اثر وجود پيغمبر اكرم اگر زنده بود چه بود وآيا اگر فرضا آن حضرت در اين مدت حيات میداشت چه حوادثی در عالم اسلامپيش میآمد . نه ، بلكه مقصودم اين است كه از نظر ما شيعيان كه معتقد بهامامت و وصايت هستيم ، وجود ائمه اطهار از جانبه حجيت قطعی گفتار وكردار و سيرت در اين مدت طولانی مثل اين است كه شخص پيغمبر ولی نه درلباس نبوت و زعامت بلكه در لباس يك فرد مسلمان عامل به وظيفه وجودداشته باشد و دورههای مختلفی را كه بر عالم اسلام در آن مدت گذشت شاهدباشد و در هر دورهای وظيفه خود را بدون خطا و اشتباه ، متناسب با هماندوره انجام دهد . بديهی است كه با اين فرض ، مسلمانان بهتر و روشنتر میتوانند وظايفخود را در هر عصر و زمانی دريابند و تشخيص دهند . |