قائم به غير نيست وجود دارد ، و در جای ديگر دليل بياورد كه خالق وواجب الوجود و آن ذاتی كه قائم به خود است ، يكی است نه بيشتر . و ايننكته عجيبی است از قرآن كريم . در منطق قرآن ذات احديت به طوری معرفیشده كه فرض تعدد و ثانی از برای او نمی شود كرد و اين مطلب در ضمنآيات قرآن به طور اشاره آمده ، ولی اميرالمؤمنين ( ع ) در نهج البلاغهاين مطلب را كاملا بيان فرموده . و اين يكی از معارف بزرگ قرآن است كهبه طور وضوح اعجاز اين كتاب به شمار میرود ، بيان كننده اين اعجاز همعلی ( ع ) است ، بيان اين اعجاز هم اعجاز ديگری است . در حديث است كه از اميرالمؤمنين پرسيدند : " « هل عندكم شیء منالوحی ؟ » " ( آيا در نزد شما چيزی از وحی هست ؟ ) يعنی آيا بر شما وحیفرود میآيد ؟ فرمود : " « لا ، و الذی فلق الحبة و برأ النسمةإلا أن يعطیالله عبدا فهما فی كتابه » " فرمود نه ، قسم به آن خدا كه دانه راشكافت و جانداران را آفريد مگر اينكه خداوند به بنده خود تفضل كند و بهاو فهم قرآن را بدهد . علی در اين جمله میخواهد بفرمايد معارف عجيبی كهاز وجود مقدسش رسيده ، در اثر فهم و پی بردن به مقاصد و معانی قرآن بودهاست . گفتم نظامی كه در خلقت و آفرينش است هماهنگی و ارتباطی بين موجوداتنشان می دهد و اجزای عالم مجموعا يك واحدی را به وجود آوردهاند . بيناجزای هر مجموعهای ممكن است ارتباط و وحدت و هماهنگی باشد و ممكن استنباشد ، با يك مثال اين مطلب را توضيح میدهم : |