شناخت اشياء از راه اضداد آنها اين جمله در زبان اهل علم شايع است كه " تعرف اعشياء بأضدادها "يعنی اشياء از راه نقطه مخالف و نقطه مقابلشان شناخته میشوند و به وجودآنها پی برده میشود . البته مقصود از شناختن تعريف اصطلاحی منطقی نيست ،زيرا در منطق ثابت شده كه اشياء را از طريق ضد و نقطه مقابلشان نمی شودتعريف كرد ، همان طوری كه مقصود از ضد در اينجا منحصر به ضد اصطلاحینيست كه در فلسفه با نقيض فرق دارد . مقصود از ضد در اينجا مطلق نقطهمقابل است و منظور از شناختن مطلق پی بردن است . اگر چه در اين جملهكلمه حصری از قبيل " الا " و " انما " به كار نرفته اما مقصود ، نوعیحصر است . اگر چيزی نقطه مقابل نداشته باشد ، بشر قادر نيست به وجود اوپی برد هر چند آن چيز مخفی و پنهان نباشد و در |