معشوق و محبوبی كامل تر و عالیتر است ، محبوبی كه كمال لا يتناهی است .به دنبال هر محبوبی كه میرود ، در حقيقت ، نشانی از محبوب اصلی و واقعیخود در او میبيند و به گمان محبوب اصلی به سراغ او میرود ، اما پس ازوصال چون خاصيت آن محبوب اصلی را در او نمی بيند و احساس میكند كه اينموجود قادر نيست خع وجودی او را پر كند ، به سراغ محبوبی ديگر میرود ، وهمين طور . . . مگر آنكه روزی به محبوب اصلی و حقيقی خود نائل گردد ، آنوقت به كمال واقعی خود كه اتصال به كمال لا يتناهی است ، خواهد رسيد ودر بهجت و سعادت كامل غرق میگردد و برای هميشه آرام میگيرد و ديگرخستگی و افسردگی و كسالت در او راه نمی يابد ( « ألا بذكر الله تطمئنالقلوب ») ( 1 ) . قرآن كريم درباره بهشت میفرمايد : " « لا يبغون عنها حولا »" ( 2 )يعنی اين تفاوت ميان نعمتهای آخرت و اين دنيا هست كه در اين دنياانسان طالب تحول و تغير است ، اما در آخرت طالب تغير و تحول و نو شدنو عوض شدن نيست . به هر حال ، مسلما انسان در اين دنيا طالب تجدد و تنوع است . تجددموجب انبساط و شكفتگی خاطر ميگردد خصوصا اگر آن تجدد و تنوع در جهتحيات و تازگی زندگی باشد . تجدد و تنوع ، كدورت و ملال را از خاطرمیزدايد .
پاورقی : . 1 آری ، با ياد خدا دلها آرامش گيرد . ( رعد ، 28 ) . . 2 نعمتهای بهشت چنان است كه هيچگاه بهشتيان تغيير و تبديل آن راخواستار نباشند . ( كهف ، 108 ) . |