« فی قرار مكين 0 ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغةعظاما فكسونا العظام لحما ثم أنشأناه خلقا آخر فتبارك الله أحسنالخالقين »" ( 1 ) . انسان را از شيره و خلاصهای از گل آفريديم ، سپس او را به صورت نطفهدر جايگاه محكمی قرار داديم ، نطفه را به صورت خون بسته و آن را بهصورت گوشت جويده و بريده شده در آورديم ، سپس آن را به شكل استخوان درآورديم و استخوان را از گوشت پوشانيديم . بزرگ است خداييكه بهترينصورتگران است . بنابراين در قرآن كريم همين نظام جاری به شهادت خوانده شده . هميننظام عادی و معمولی طبيعت ، نظام خلق و ايجاد و تكوين است . نظامی استكه اگر در آن تعمق كنيم ما را با افق بالاتری از افق ماده آشنا میكند .يعنی قرآن كريم خدا را از جنبه مثبت معلومات بشری به ما میشناساند نهاز جنبه منفی آن . اين مطلب را بايد توضيح بدهم تا اهميت تعليمات قرآندر اين قسمت كاملا روشن شود . جستجوی خدا در معلومات نه در مجهولات بعضی افراد عادت دارند كه خدا را در ميان مجهولات خودشان جستجو كنند (2 ) ، يعنی به هر معمايی كه رسيدند و نتوانستند آن را حل كنند آن را بهماورای طبيعت ارجاع میكنند .پاورقی : . 1 مؤمنون ، 12 - . 14 . 2 رجوع به مقالات فلسفی از مرتضی مطهری ، مقاله " قرآن و مسألهای ازحيات " . |