است كه معنی حق و عدالت را بفهميم . و اگر منافات میداشت ، خود قرآنكريم كه خداوند را به رزاقيت وصف كرده سعی و عمل و كوشش را واجبنمیكرد ، اوليای حق كه شاگردان و تربيت يافتگان قرآنند برای احقاق حقوقجانبازی و فداكاری نمیكرد ند ، اگر منافات میداشت ، در قوانين ومقررات دينی مقرراتی برای حقوق مردم و تكاليفی برای تحصيل آن حقوق وضعنمیشد ، اگر منافات میداشت ، دستور انفاق نمیرسيد . مگر انفاق و صدقاتجز اين است كه به رزق و روزی مردم كمك شود ؟ آيا اين كار ، شركت دررزاقيت خداوند و اعانت خداوند است در كاری كه خودش به عهده گرفتهاست ؟ ! قياس خدا به انسان بشر طبعا اين حالت را دارد كه قياس به نفس میكند و صفات و حالاتخود را به همان كيفيتی كه در خودش هست در غير خودش فرض میكند . اطفالدر سنين اول عمر گمان میكنند تمام احساساتی كه در خودشان هست درموجودات ديگر هم هست چه آنهايی كه پائينتر از حد آنهاست و چه آنهايیكه بالاتر است . طفل خيال میكند اسباب بازيهای او احساساتی مثل خود اودارند و از زدن مثلا متألم میشوند ، لذا گاهی كه عصبانی میگردد آنها رامیزند . نسبت به بالاتر هم همين طور است ، حد خود را ، هم به موجودپايينتر میدهد و هم به بالاتر . |