دليلهای چهارگانه اين بود كه علمای عدليه گفتند ادله شرعيه چهار است : قرآن ، سنت ،اجماع - يعنی اتفاق علمای اسلامی با شرايط مخصوص - چهارم عقل ، اما ازنظر غير عدليه هيچ معنی ندارد كه عقل از ادله شرعيه شمرده شود و يك پايهاز پايههای اجتهاد و استنباط احكام شرعی قرار گيرد . از نظر آنها تعبدمحض حكمفرما است .استدلالهای شرمآور خيلی اسباب تعجب میشود اگر كسی بشنود در اسلام دستهای پيدا شدند كهواقعا مسلمان بودند بلكه خود را از ديگران مسلمانتر و مقدستر میشمردند وخيلی متعبد بودند و خود را صددرصد تابع سنت پيغمبر میدانستند . آن وقتهمينها برای به كرسی نشاندن حرفهای خود مبنی بر انكار عدالت الهی ، همدر تكوينيات و هم در تشريعيات ، به استدلال پرداختند . از طرفی نمونههابه خيال خود از بی عدالتيها در خلقت و آفرينش ذكر كردهاند كه شرمآوراست . به بيماريها و دردها مثال زدند ، خلقت شيطان را دليل آوردند ،گفتند اگر جريان عالم بر طبق عدالت میبود نمیبايست علی بن ابیطالبكشته شود و بعد جای او را زياد بن ابيه و حجاب بن يوسف بگيرند ، وامثال اين مثالها . اين در قسمت تكوينيات و نظام تكوين . در قسمت تشريعيات و نظام تشريع هم برای اينكه ثابت |