اين خيال باطل را از مغز خود دور كنيد كه براى تحصيل رضايت و خوشنودى شما ، خود را فاسد كنم
معطل مباش و فرصت را از دست مده ، فورا
-----------
( 1 ) . محمد ( ص ) آيه 7
[ 126 ]
برو اين دام بر مرغ دگر نه
كه عنقا را بلند است آشيانه
اى سبك مغزان خيالپرور ، و اى ظاهر بينان كوتهنگر ، اى طبيعت بينان از جان بىخبر ، گوش بدهيد بگويم كه شما چه ميخواهيد و چه مقاصدى را اصلاح ناميدهايد ؟ اصلاحات شما بدينقرار است : در اين دنيا كه جايگاه كار و تلاش است ، شما را رها كنم كه در آسايشگاههاى خود بياراميد و معاش شما در هر موقع كه شما اراده كنيد ، از آسمان ببارد و يا از زمين برويد و در اختيار شما قرار بگيرد تازه اين اصلاح كامل نيست ، اصلاح كامل شما در اينست كه آن معاش از آسمان باريده يا از زمين روئيده با كمال خضوع و خشوع بيايند و در مقابل شما دست به سينه بايستند و با قبول هزاران منت از شما نه در فاصله يك ذرعى ، بلكه در زير دست شما قرار بگيرند و شما هم آنها را بدلخواهتان تناول بفرمائيد اصلاح شما در اينست كه همينكه هواى مقام در توى مغز شما موج زد ، من على بن ابيطالب هواى نفسانى شما را وحى منزل تلقى كنم و به سرعت پاسخ مثبت بشما بگويم و شما هم خودتان و ديگران را فريب بدهيد كه فرزند ابيطالب زمامدار بسيار خوبى است ، زيرا به مصلحت من عمل نموده و مرا اصلاح كرد شما صلاحتان را در آن مىبينيد كه چنان شما را آزاد و مطلق العنان بگذارم كه بيت المال را طعمهاى گوارا تلقى كرده و هر طور كه بخواهيد آنرا ببلعيد شما خيلى از اين صلاح و مصلحتها داريد ، مثلا يكى ديگر از مصلحتهاى شما اينست كه شما را رها كنم تا خويشاوندان و اقرباء و همه كسانى را كه ميتوانند با انواع تملقها و چاپلوسىها شما را دل خوش كنند ، بر مردم جامعه مسلط كنيد ، تا آنان در خور و خواب و خشم و شهوت و مقام غوطهور شوند ، و آه و ناله و شيون مستمندان جامعه فرشتگان ملكوتى را بيازارد و وبال همه آنها بگردن على بن ابيطالب بيفتد و عقاب و كيفر الهى را براى خود بيندوزد اين است آنچه كه شما آنرا اصلاح مينمايد ، در صورتيكه تن دادن و خشنودى بچنين اصلاحى كه
[ 127 ]
شما از من توقع داريد ، نخست خود على بن ابيطالب را فاسد ميكند و سپس خود شما را . برو براه خودت اى مفسد خود و جامعهات . 15 ، 16 ، 17 ، 18 أضرع اللَّه خدودكم و أتعس جدودكم لا تعرفون الحقّ كمعرفتكم الباطل و لا تبطلون الباطل كأبطالكم الحقّ ( خدا روى شما را خوار و پست و حظ و نصيب شما را تباه گرداند . آنچنانكه باطل را ميشناسيد ، آشنائى با حق نداريد ، و آنچنانكه حق را از بين ميبريد ، باطل را محو و نابود نميسازيد ) .