چند لحظه درباره هدف از جهاد بينديشيد و در كمال آرامش تلاش كنيد
درست فكر كنيد ، هدفى را كه از اين جنگ و پيكار در نظر گرفتهايد ،
در نظر بياوريد ، آيا ميدانيد شما در چه موقعيتى قرار گرفتهايد ؟ شما در حال جهاد با ستمكاران ضد انسان و حيوانات درنده و شهوت پرست ، تكاپو ميكنيد .
شما از اين نعمت خداوندى برخوردار شدهايد كه در راه دفاع از حريم مقدس عدالت و مستضعفان و در راه اعتلاى كلمه حق تا مرز زندگى و مرگ گام برداشتهايد . شما در راه اين آرمانهاى انسانى الهى پشت پا به دنيا و علائق زودگذر آن زده و روى به خدا آوردهايد ، پس اضطراب براى چه ؟ دلهره و پريشان خاطرى چه معنى دارد ؟ شما هم اكنون جان را كه امانت خداوندى است ، بر كف اخلاص گرفته و ميگوئيد : بار پروردگارا ، اگر زمان استرداد امانت تو فرا رسيده است ، اين جان ما ، اين خون ما ، اين سر ما ، اين پيكر ما ،
و اگر موقع ارجاع امانت نرسيده است ، باقى عمر را نيز امانت دار تو هستيم كه :
چون مرگ رسد چرا هر اسم
كان راه به توست مىشناسم
از خورد گهى به خوابگاهى
وز خوابگهى به بزم شاهى
گر شوق تو خانه خيزم
خوش خسبم و شادمانه خيزم
گر خط خنتى نوشته تست
ور تن حبشى سرشته تست
گر هر چه نوشتهاى بشوئى
شويم دهن از زياده گوئى
[ 91 ]
گر باز به داورم نشانى
اى داور داوران تو دانى
نظامى 6 ، 7 و عضّوا على النَّواجذ فانّه انبى للسّيوف عن الهام ( و داندانها روى هم بفشاريد ، زيرا فشار دندانها رويهم شمشير دشمن را در تارك از اثر مىاندازد ) رابطه دو مسئله ( فشردن دندانها رويهم و مقاومت جمجمه ) هم از جهت طبيعى ممكن است رابطه مثبت باشد ، باين معنى كه قدرتى بر اعصاب و ديگر عضلات ببخشد كه در برابر ضربهها مقاومتى بيشتر داشته باشد و هم از نظر روانى كه موجب بروز قدرتهاى مقاومت و بازسازيهاى شديد عضلانى گردد .
باده از ما مست شد ، نى ما از او
قالب از ما هست شد نى ما از او
8 و أكملوا للامة و قلقلوا السّيوف في أغمادها قبل سلّها و الحظوا لخزر و أطعنوا الشّزرونا فحوا بالظّبا و صلوا السّيوف بالخطا ( لباس جنگى ( زره ) را تكميل نموده و شمشيرها را پيش از كشيدن در غلافهاى خود حركت بدهيد و نگاههايتان از گوشه مؤخر چشم باشد و نيزه و شمشير را از راست و چپ به دشمن بزنيد و با لبه شمشير ضربه وارد كنيد و شمشيرها را با قدمهاى پيشرو به دشمن برسانيد ) .