زودتر جوانه میزند و خود را نشان میدهد - چنانكه از حال كودك پيداست كهاز آغاز تولد در جستجوی شير و پستان مادر است - ولی به تدريج نيازهایمعنوی كه در سرشت انسان نهفته است ، میشكفند بطوريكه در سنين رشد وكمال ، انسان نيازهای مادی خويش را فدای نيازهای معنوی میكند . به تعبيرديگر ، لذتهای معنوی در انسان ، هم اصيل است و هم نيرومندتر از لذتها وجاذبههای مادی ( 1 ) . انسان به هر اندازه آموزش و پرورش انسانی بيابد، نيازهای معنوی و لذتهای معنوی و بالاخره حيات معنویاش ، نيازها ولذتها و حيات مادیاش را تحت تأثير قرار میدهد . جامعه نيز چنين است ،يعنی در جامعههای بدوی نيازهای مادی بيش از نيازهای معنوی حكومت دارد .ولی به هر اندازه جامعه متكاملتر گردد ، نيازهای معنوی ارزش و تقدممیيابند و به صورت هدف انسانی درمیآيند و نيازهای مادی را تحتالشعاعقرار داده و در حد وسيله تنزل میدهند ( 2 ) . . 3 اصل تقدم كار بر انديشه : انسان موجودی است كه میانديشد و میشناسد و كار میكند . آيا كار مقدماست يا انديشه ؟ آيا جوهر انسان كار است يا انديشه ؟ آيا شرافت انسانبه كار است يا انديشه ؟ آيا انسان مولود كار است يا انديشه ؟ ماديت تاريخ براساس اصالت كار و تقدم آن بر انديشهپاورقی : . 1 بوعلی در نمط هشتم اشارات در اين موضوع به طرزی عالی بحث كردهاست . . 2 رجوع شود به رساله قيام و انقلاب مهدی از ديدگاه فلسفه تاريخ . |