در اين آيه سخن از يك تصميم و اراده ناشايسته اجتماعی است ، سخن از تصميمی اجتماعی برای معارضه بيهوده با حق است و سخن در اين است كه كيفر چنين آهنگ و تصميم اجتماعی ، عذاب عمومی و اجتماعی است . در قرآن كريم احيانا مواردی ديده میشود كه كار يك فرد از افراد يك اجتماع به همه آن اجتماع نسبت داده میشود و يا كار يك نسل به نسلهای بعدی نسبت داده میشود ( 1 ) . و اين در مواردی است كه مردمی دارای يك تفكر اجتماعی و يك اراده اجتماعی و به اصطلاح دارای يك روح جمعی میباشند . مثلا در داستان قوم ثمود عمل پی كردن شتر صالح را كه ناشی از يك فرد بود به همه آن قوم نسبت میدهد : " « فعقروها »" ( آن قوم آن شتر را پی كردند ) ، همه قوم را به عنوان مرتكب جرم میشمارد ، همچنانكه همه آنها را مستحق مجازات برای آن عمل میداند و میگويد : " « فدمدم عليهم ربهم »" ( 2 ) . علی ( عليهالسلام ) در يكی از خطب نهجالبلاغه در توضيح اين مطلب میفرمايد : " « ايها الناس انما يجمع الناس الرضا و السخط » " ( 3 ) . پاورقی : بأيديهم ثم يقولون هذا من عند الله ليشتروا به ثمنا قليلا فويل لهم مما كتبت أيديهم و ويل لهم مما يكسبون »" و همچنين آيه 112 از سوره آل الناس و باؤا بغضب من الله و ضربت عليهم المسكنة ذلك بأنهم كانوا يكفرون بايات الله و يقتلون الانبياء بغير حق ذلك بما عصوا و كانوا يعتدون »" . |