در اين آيه سخن از يك تصميم و اراده ناشايسته اجتماعی است ، سخن ازتصميمی اجتماعی برای معارضه بيهوده با حق است و سخن در اين است كه كيفرچنين آهنگ و تصميم اجتماعی ، عذاب عمومی و اجتماعی است . در قرآن كريم احيانا مواردی ديده میشود كه كار يك فرد از افراد يكاجتماع به همه آن اجتماع نسبت داده میشود و يا كار يك نسل به نسلهایبعدی نسبت داده میشود ( 1 ) . و اين در مواردی است كه مردمی دارای يكتفكر اجتماعی و يك اراده اجتماعی و به اصطلاح دارای يك روح جمعی میباشند. مثلا در داستان قوم ثمود عمل پی كردن شتر صالح را كه ناشی از يك فردبود به همه آن قوم نسبت میدهد : " « فعقروها »" ( آن قوم آن شتر راپی كردند ) ، همه قوم را به عنوان مرتكب جرم میشمارد ، همچنانكه همهآنها را مستحق مجازات برای آن عمل میداند و میگويد : " « فدمدم عليهمربهم »" ( 2 ) . علی ( عليهالسلام ) در يكی از خطب نهجالبلاغه در توضيح اين مطلبمیفرمايد : " « ايها الناس انما يجمع الناس الرضا و السخط » " ( 3 ) . پاورقی : . 1 مانند آيه 79 از سوره بقره : " فويل للذين يكتبون الكتاببأيديهم ثم يقولون هذا من عند الله ليشتروا به ثمنا قليلا فويل لهم مماكتبت أيديهم و ويل لهم مما يكسبون »" و همچنين آيه 112 از سوره آل عمران : " ضربت عليهم الذلة أينما ثقفوا الا بحبل من الله و حبل منالناس و باؤا بغضب من الله و ضربت عليهم المسكنة ذلك بأنهم كانوايكفرون بايات الله و يقتلون الانبياء بغير حق ذلك بما عصوا و كانوايعتدون »" . . 2 شمس / . 14 . 3 نهجالبلاغه ، خطبه . 199 |