و گمان ( 1 ) و امثال اين امور ياد میكند . اسراف و ترف و تنعم زدگی رانيز از آن جهت مانع تلقی میكند كه خويهای حيوانی را تقويت و آدمی راتبديل به يك بهيمه و يا يك درنده مینمايد . اين امور از نظر قرآن مانعحركت و جنبش در جهت خير و صلاح و تكامل جامعه است . از نظر تعليمات اسلامی ، جوانان از كهنسالان و درويشان از ثروتمندانآمادگی بيشتری برای پذيرش دارند ، زيرا گروه اول به علت كمی سن و سالهنوز بر فطرت از آلودگيهای روانی دور ماندهاند و گروه دوم به علت دوربودن از ثروت و رفاه . ارائه شرايط و موانع به اين گونه و به اين شكل ، مؤيد آن است كه قرآنمكانيسم تحولات اجتماعی و تاريخی را بيشتر روحی میداند تا اقتصادی و مادی. 4 تعالی و انحطاط جوامع هر مكتب اجتماعی ، علیالقاعده درباره علل تعالی و ترقی اجتماعها و عللانحطاط و انهدام آنها نظر میدهد . طرز اظهار نظر يك مكتب درباره اينمطلب كه چه چيزهايی را عامل اساسی ترقی و يا عامل اساسی انحطاط میداند ،بيانگر اين جهت است كه با چه ديدی به جامعه و تاريخ و جنبشهای تكاملی وسيرهای نزولی مینگرد .پاورقی : . 1 انعام / . 116 |