سجده بردهاند ، او را از كنگره عرش صفير میزنند ، در پيكر اين موجود ،علی رغم تمايلات حيوانی به شهوت و شر و فساد ، جوهر پاكی است كه بالذات با بدی ، خونريزی ، دروغ ، فساد ، زبونی ، پستی ، حقارت و تحملزور و ظلم ناسازگار است ، مظهر عزت كبريائی است : " « و لله العزه ولرسوله و للمومنين »" ( 1 ) . آنجا كه پيغمبر اكرم میفرمايد : " « شرف المرء قيامه بالليل ، و عزهاستغناؤه عن الناس » " ( 2 ) . يا علی ( ع ) به يارانش در صفينمیفرمايد : " « الحيوه فی موتكم قاهرين و الموت فی حيوتكم مقهورين » "( 3 ) . يا حسين بن علی ( ع ) میفرمايد : " « لا أری الموت الا سعاده ، والحيوه مع الظالمين الا برما » " ( 4 ) . يا میفرمايد : " « هيهات مناالذلة » " ( 5 ) . تكيه بر اهرم حس كرامت و شرافت ذاتی انسان است كهدر هر انسانی بالفطره وجود دارد . در درجه سوم ، آگاهی به حقوق و مسؤوليتهای اجتماعی است . در قرآن بهمواردی برمیخوريم كه با تكيه بر حقوق از دست رفته ديگران و يا حقوق ازدست رفته خود ، میخواهد حركت بيافريند : « و ما لكم لا تقاتلون فی سبيل الله و المستضعفين من الرجال و النساء والولدان الذين يقولون ربنا أخرجنا من هذه القرية الظالم أهلها و اجعل لنامن لدنك وليا و اجعل لنا من لدنك نصيرا »( 6 ) . پاورقی : . 1 عزت خاص خدا و پيامبرش و مؤمنان است ( منافقون / 8 ) . . 2 شرافت مرد ، شب زندهداری او و عزتش بینيازی از مردم است .. 3 زندگی در اين است كه بميريد اما پيروز ، مرگ در اين است كهبمانيد و زيردست . . 4 من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمكاران را جز رنج نمیبينم .. 5 ذلت از ساحت ما به دور است . . 6 نساء / . 75 |