نظر شكل و كيفيت و ويژگيها متناسب با نيازهای مادی است . پس درحقيقت ، ميان نيازهای مادی و نيازهای معنوی دو نوع اولويت برقرار است: اولويت وجودی يعنی نياز معنوی مولود نياز مادی است ، و ديگر اولويتماهوی يعنی شكل و خصوصيت و چگونگی نياز معنوی تابع شكل و خصوصيت وچگونگی نياز مادی است . در كتاب ماترياليسم تاريخی تأليف " پ .رويان " از كتاب تفكرات فلسفی " هايمن لوی " صفحه 92 چنين نقل میكند: " راه مادی زندگی بشر وی را بر آن داشت كه تئوريهايی بر طبق وسايلرفع احتياجات مادی زمان ، راجع به دنيا ( جهان بينی ) و اجتماع و هنر واخلاق و ساير معنويات كه از همين راه مادی و توليد ناشی شده بودند ، بياننمايد " ( 1 ) . از اين رو طرز داوری علمی ، تفكر فلسفی ، ذوق و احساس زيبايی و هنر ،ارزيابی اخلاقی ، گرايش مذهبی هر فرد تابع طرز معاش اوست . اينجاست كهوقتی كه اين اصل در مورد فرد پياده میشود به اين صورت ادا میشود : بگوچه میخورد تا بگويم چه فكر میكند . و اگر در سطح جامعه پياده شود گفتهمیشود : بگو درجه رشد ابزار توليد چيست و بگو چه روابط اقتصادی ميانافراد جامعه حكمفرماست تا بگويم چه ايدئولوژی و چه فلسفه و چه اخلاق و چهمذهبی در آن جامعه وجود دارد . نقطه مقابل اين نظريه ، نظريه اصالت نيازهای معنوی است . طبق ايننظريه هر چند در فرد انسان نيازهای مادی از نظر زمانی پاورقی : . 1 ماترياليسم تاريخی ، ص . 37 |