لحظاتی بعد قطعه قطعه خواهد شد ، در فرو رفتن به دريا و يا سقوط به درهآزاد است ؟ بنابر نظريه ماديت جبری تاريخی ، شرايط اجتماعی مادی ،محدود كننده انسان و جهت دهنده به او و سازنده وجدان و شخصيت و اراده وانتخاب اوست و او در مقابل شرايط اجتماعی جز يك ظرف خالی و يك مادهخام محض نيست ، انسان ساخته شرايط است نه شرايط ساخته انسان ، شرايطپيشين مسير بعدی انسان را تعيين میكند نه انسان مسير آينده شرايط را .بنابراين آزادی به هيچ وجه معنی و مفهوم پيدا نمیكند . حقيقت اين است كه آزادی انسانی جز با نظريه " فطرت " ، يعنی اينكهانسان در مسير حركت جوهری عمومی جهان با بعدی علاوه به جهان میآيد و پايهاولی شخصيت او را همان بعد میسازد و سپس تحت تأثير عوامل محيط تكميلمیشود و پرورش میيابد ، قابل تصور نيست . اين بعد وجودی است كه بهانسان شخصيت انسانی میدهد تا آنجا كه سوار و حاكم بر تاريخ میشود و مسيرتاريخ را تعيين میكند . ما قبلا در بحث جامعه تحت عنوان " جبر يااختيار " درباره اين مطلب بحث كردهايم و در آينده تحت عنوان " ابعادتاريخ " ، آنجا كه درباره نقش قهرمانان سخن میگوييم ، به توضيح بيشترخواهيم پرداخت . آزادی انسان به مفهومی كه اشاره كرديم نه با قانون عليت منافات داردو نه با كليت مسائل تاريخی و قانونمندی تاريخ . اينكه انسان در عيناختيار و آزادی و به موجب انديشمندی و اراده ، مسيری معين و مشخص وغيرقابل تخلف در زندگی اجتماعی داشته باشد ، يعنی ضرورت بالاختيار ، جزاين است كه ضرورتی كور و حاكم بر |