اين آيه كريمه نيز روابط نسبی و سببی را كه مايه پيوند افراد با يكديگرو پايه بازشناسی آنها از يكديگر است ، به عنوان طرحی كه در متن خلقتبرای حكمت و غايتی كلی قرار داده شده عنوان نموده است . در سوره مباركه زخرف آيه 32 میفرمايد : « أهم يقسمون رحمة ربك ؟ نحن قسمنا بينهم معيشتهم فی الحيوه الدنيا ورفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتخذ بعضهم بعضا سخريا و رحمة ربك خير ممايجمعون ». آيا آنها رحمت پروردگارت را تقسيم میكنند ؟ ( آيا كار خلقت به آنهاواگذار شده كه هرچه را به هر كه بخواهند بدهند و از هر كه نخواهند بازگيرند ؟ ) ما مايههای معيشت و وسايل زندگی ( امكانات و استعدادها ) راميان آنها در زندگی دنيا تقسيم كرديم و برخی را بر برخی ديگر از نظرامكانات و استعدادها به درجاتی برتری داديم تا به اين وسيله ، و بهصورت متقابل ، برخی برخی ديگر را مسخر خود قرار دهند ( و در نتيجه همهبه طور طبيعی مسخر همه واقع شوند ) ، و همانا رحمت پروردگارت ( موهبتنبوت ) از آنچه اينها گرد میآورند بهتر است . ما در مباحث توحيد ( بخش " جهان بينی توحيدی " درباره مفاد اين آيهكريمه بحث كردهايم و تكرار نمیكنيم . به طور خلاصه میگوييم مفاد آيهكريمه اين است كه انسانها از نظر امكانات و استعدادها ، يكسان و همانندآفريده نشدهاند ، كه اگر چنين آفريده شده بودند ، هر كس همان را داشتكه ديگری دارد و همان را فاقد بود كه ديگری فاقد است و طبعا نيازمتقابلی و پيوندی و خدمت متبادلی در كار نبود . خداوند انسانها را ازنظر استعدادها و امكانات جسمی و روحی و عقلی و عاطفی ، مختلف و متفاوتآفريده است ، |