ای مردم ! همانا آن چيزی كه عموم را در خود گرد میآورد و وحدت میبخشدو سرنوشت مشترك به آنها میدهد خشنودی و خشم است . ( هرگاه مردمی به صورت جمعی به كاری كه واقع میشود - ولو به وسيله فردواحد - خشنود يا نا خشنود باشند ، همه يك حكم و يك سرنوشت پيدا میكنند) . " « و انما عقر ناقة ثمود رجل واحد فعمهم الله بالعذاب لما عموهبالرضا : " ، فقال سبحانه " فعقروها فأصبحوا نادمين » " ( 1 ) .خداوند عذاب خويش را به صورت جمعی بر عموم مردم ثمود فرود آورد ،زيرا كه عموم مردم ثمود به تصميمی كه يك فرد گرفت خشنود بودند ، و آنتصميم كه به مرحله عمل درآمد ، در حقيقت تصميم عموم بود . خداوند در سخنخودش كار پی كردن را در عين اينكه وسيله يك فرد صورت گرفته بود به جمعنسبت داد و گفت آن قوم پی كردند و نگفت فردی از آن قوم پی كرد .اينجا نكتهای است كه خوب است يادآوری شود و آن اينكه خشنودی بهگناهی ، مادام كه صرفا خشنودی باشد و عملا شركت در آن گناه تلقی نشود ،گناه شمرده نمیشود ، مثلا فردی گناه میكند و ديگری پيش از گناه و يا بعداز آن از آن آگاه میشود و از آن خشنود میگرد د ، حتی خشنودی اگر به مرحلهتصميم برسد و به مرحله عمل نرسد باز هم گناه تلقی نمیشود ، مثل اينكه خودفرد تصميم به يك گناه میگيرد ولی عملا به انجام نمیرسد . خشنودی آنگاهگناه تلقی میشود كه نوعی شركت در تصميم گناه يك فرد و به نوعی مؤثر درتصميم او و عمل او تلقی شود . گناهان اجتماعی از اين قبيل است . پاورقی : . 1 نهجالبلاغه خطبه 199 ، و آيه در سوره شعرا / . 157 |