در زمين میانجامد و از سوی ديگر به نابودی نظامات استضعافگر و نفی آنهامنتهی می شود ، درمیيابيم كه اين خود مستضعفين و پيام آوران آنان وروشنفكران متعهدی كه از ميان آنها برخاستهاند هستند كه به اراده خداوندنمود عينی میدهند . به بيان ديگر اين رسولان برگزيده ( 1 ) و شهيدان برگرفته شده از ميانمستضعفين ( 2 ) هستند كه گامهای ابتدايی مبارزه با نظامات طاغوتی وغارتگر را برمیدارند ، گامهايی كه راه را برای به امامت و وراثت رساندنمستضعفين هموار میسازد . اين معنی در واقع بازتاب شناخت قرآنی ما ازانقلابات توحيدی و تحولات تاريخی است ( 3 ) . بدين معنی كه همانطور كهانقلابات توحيدی از نظر اجتماعی بر محور امامت مستضعفين و وراثت آنهادر زمين دور میزند ، همچنين رهبران اين نهضت و قشر پيشتازان آن همضرورتا بايد از ميان مستضعفين برخاسته باشند و پايگاه ايدئولوژيكی و موضعاجتماعی آنها هم همان پايگاه فكری و جهتگيری خاص اجتماعی مستضعفين باشد" . پاورقی : . 1 در پاورقی به آيه دوم سوره جمعه كه میفرمايد : " هو الذی بعثفی الاميين رسولا »" و آيه 129 از سوره بقره ارجاع شده است كه میرسانندپيامبران از " امت " ها هستند و امتها يعنی تودههای محروم . ما بعدااين استدلال را مورد بررسی قرار خواهيم داد . . 2 در پاورقی به آيه 75 سوره قصص اشاره شده كه : " و نزعنا من كلامة شهيدا »" و چنين فرض شده كه اين آيه میگويد شهيدان و كشته شدگاندر راه خدا همواره از ميان " امت " ها و تودهها برمیخيزند . دربارهاين آيه نيز سخن خواهيم گفت . . 3 اين آقايان بدون آنكه به روی خود بياورند كه ماترياليسم تاريخیماركس را داريم قالب میزنيم ، يافتههای خود را از زير سرپوش "بازتاب شناخت قرآنی " عرضه میدارند . |