« ان الله لا يغير ما بقوم حتی يغيروا ما بأنفسهم »( 1 ) . خدا وضع و حال مردمی را دگرگون نمیسازد تا آنها با دست خود و اراده وتصميم خود آنچه را كه به رفتار و كردار خودشان مربوط است دگرگون سازند .به عبارت ديگر ، سرنوشت مردم عوض نمیشود تا وقتی كه آنچه به نفوس وروحيه مردم مربوط است وسيله خودشان عوض نشود . اين آيه جبر اقتصادیتاريخ را صريحا نفی میكند . در عين حال ما معيارهايی كه تشخيص دادهايم بيان میكنيم و منطق اسلام رابا محك اين معيارها نيز میسنجيم . 1 استراتژی دعوت هر مكتب كه پيامی برای جامعه دارد و مردم را به پذيرش آن میخواند ،ناچار از روش و متد ويژهای بهره میجويد كه از طرفی با هدفهای اصلی مكتبمربوط میشود و از طرف ديگر با نوع بينش آن مكتب درباره ماهيت حركتهاو جنبشهای تاريخ . دعوت يك مكتب يعنی نوعی آگاهی دادن به مردم و فشارآوردن بر روی اهرمهای خاصی برای به حركت درآوردن آنها . مثلا مكتبانسانيت اگوست كنت كه مدعی نوعی " مذهب علمی " است و جوهر تكاملانسان را در ناحيه ذهنيت او میداند و معتقد است انسان در ذهنيت خود دوپاورقی : . 1 رعد / . 11 |