كنيم ، از اين رو هم به ذكر " پايهها " و " مبانی " اين نظريه ، يعنیاصولی كه اين نظريه بر آن اصول استوار است ، میپردازيم و هم به ذكر "نتايج " آن . آنگاه اصل نظريه را ، چه از نظر علمی و چه از نظر اسلامی ،نقد و بررسی میكنيم . مبانی نظريه ماديت تاريخ . 1 تقدم ماده بر روح : انسان هم جسم دارد و هم روح . جسم انسان موضوع مطالعات زيستی ، پزشكی، وظايف الاعضايی و غيره است ، اما روح و امور روحی موضوع مطالعاتفلسفی و روانشناسی است . انديشهها ، ايمانها ، احساسها ، گرايشها ،نظريهها و ايدئولوژيها جزء امور روانیاند . اصل تقدم ماده بر روح يعنیامور روانی اصالتی ندارند ، صرفا يك سلسله انعكاسات مادی از ماده عينیبر اعصاب و مغز میباشند . ارزش اين امور تنها در اين حد است كه ميان قوای مادی درونی و جهانبيرون رابطه برقرار سازند ، ولی هرگز خود اين امور ، نيرويی در مقابلنيروهای مادی حاكم بر وجود انسان به شمار نمیروند . در مقام مثال ، امورروانی را به چراغ اتومبيل بايد تشبيه كرد . اتومبيل در شب بدون چراغنمیتواند حركت كند ، در پرتو چراغ ، اتومبيل راه خود را ادامه میدهد ،اما آنچه اتومبيل را به حركت درمی آورد نور چراغ نيست ، موتور است .امور روانی يعنی انديشهها ، ايمانها ، نظريهها ، ايدئولوژيها |