ثالثا " شهيد " در اين آيه به معنی كشته شده در راه خدا نيست ، بهمعنی گواه بر اعمال است كه قرآن هر پيامبری را گواه بر اعمال امتمیخواند . در قرآن حتی يك مورد هم نمیتوان يافت كه كلمه " شهيد " بهمعنی رايج امروز يعنی " كشته شده در راه خدا " آمده باشد . البته شهيدبه معنی رايج امروز در زبان رسول خدا و ائمه اطهار آمده اما در قرآننيامده است . پس میبينيم كه چگونه آيات قرآن برای اينكه يك انديشهنامربوط ماركسيستی توجيه شود ، مسخ میگردد . رابعا : در مورد هدف پيامبران كه چيست ، آيا هدف اولی و اصلی اقامهعدل و قسط است ، يا هدف اولی برقراری پيوند ايمان و معرفت ميان بنده وخدا ، و يا هر دو يعنی پيغمبران از نظر هدف " ثنوی " هستند و يا شقديگری در كار است ، در گذشته در بحث " نبوت " سخن گفتهايم و تكرارنمیكنيم ( 1 ) . در اينجا مطلب را از نظر " روش " و " متد " كارپيامبران مورد كاوش قرار میدهيم . همچنانكه در بحثهای توحيد عملی نيزگفتيم ( 2 ) پيامبران نه آنچنانكه برخی متصوفه میپندارند تمام همت خودرا برای اصلاح انسان در اين جهت مصروف میكنند كه او را از درون آزادسازند ، يعنی پيوند او را با اشياء قطع كنند ، و نه مانند برخی مكتبهایمادی تعديل و اصلاح روابط بيرونی را برای تعديل و اصلاح روابط درونی كافیمیدانند . قرآن كريم در آن واحد و در يك جمله میگويد : پاورقی : . 1 " وحی و نبوت " سومين رساله همين مجموعه ، ص 31 - 37.. 2 " جهان بينی توحيدی " رساله دوم همين مجموعه ، ص 51 - 53. |