1 اعتبار و بیاعتباری تاريخ نقلی گروهی به تاريخ نقلی به شدت بدبيناند ، تمام را مجعولات ناقلان میدانندكه براساس اغراض و اهداف شخصی يا تعصبات ملی و مذهبی و قومی و ياوابستگيهای اجتماعی ، در نقل حوادث كم و زياد و جعل و قلب و تحريفكردهاند و تاريخ را آنچنانكه خود خواستهاند شكل دادهاند . حتی افرادی كهاخلاقا از جعل و قلب عمدی امتناع داشتهاند در نقل حوادث " انتخاب "به عمل آوردهاند ، يعنی همواره چيزهايی را نقل كردهاند كه با اهداف وعقايد خودشان ناسازگار نبوده است و از نقل حوادثی كه برخلاف عقايد واحساساتشان بوده خودداری نمودهاند . اينها هر چند در نقل حوادث تاريخیچيزی از خود نيفزودهاند و ماده جعلی اضافه نكردهاند ، اما با انتخابهایدلخواهانه خود ، تاريخ را آنچنانكه خود خواستهاند " صورت " بخشيدهاند. يك حادثه يا يك شخصيت آنگاه دقيقا قابل بررسی و تحليل است كه تمامآنچه مربوط به اوست در اختيار محقق قرار گيرد و اگر بعضی به او ارائهشود و بعضی كتمان گردد ، چهره واقعی پنهان میماند و چهرهای ديگر نمايانمیگردد . اين بدبينان در مورد تاريخ نقلی همان نظر را دارند كه برخی بدبينانفقها و مجتهدين به نقل احاديث و روايات دارند كه از آن به " انسدادباب علم " تعبير میشود . اينان نيز در تاريخ " انسدادی " میباشند .برخی به طنز درباره تاريخ گفتهاند : " تاريخ عبارت است |