هر امت و جامعهای به سوی " كتاب " و نوشته خودش برای رسيدگیخوانده میشود . پس معلوم میشود نه تنها افراد هر كدام كتاب و نوشته و دفتری مخصوصبه خود دارند ، جامعهها نيز از آن جهت كه در شمار موجودات زنده و شاعرو مكلف و قابل تخاطب هستند و اراده و اختيار دارند ، نامه عمل دارند ،و به سوی نامه عمل خود خوانده میشوند . در سوره انعام آيه 108 میفرمايد : « زينا لكل امة عملهم ». عمل هر امتی را برای خود آنها زيبا قرار داديم . اين آيه دلالت میكند كه يك امت شعور واحد ، معيارهای خاص ، طرز تفكرخاص پيدا میكند ، و فهم و شعور و ادراك هر امتی مخصوص خود آن است .هر امتی با معيارهای خاصی قضاوت میكند ( لااقل در مسائل مربوط بهادراكات عملی ) . هر امتی ذوق و ذائقه ادراكی خاص دارد ، بسا كارها كهدر ديده امتی زيبا و در ديده امتی ديگر نازيباست . جو اجتماعی امت استكه ذائقه ادراكی افراد خود را اينچنين میسازد . در سوره غافر آيه 5 میفرمايد : « و همت كل امة برسولهم لياخذوه و جادلوا بالباطل ليدحضوا به الحقفأخذتهم فكيف كان عقاب ». و هر امتی آهنگ پيامبر خويش كردند كه او را بگيرند و به باطل با اوجدل كردند تا حق را به اين وسيله بشكنند . و چون چنين كردند من آنها راگرفتم . پس چگونه بود عقاب من ؟ |