تأثر عينی دارند و موجب تغيير عينی يكديگر میگردند و اجزاء هويت جديدیمیيابند ، تركيب طبيعی و عينی است ، اما از آن جهت كه " كل " ومركب به عنوان يك " واحد واقعی " وجود ندارد ، با ساير مركبات طبيعیفرق دارد ، يعنی در ساير مركبات طبيعی ، تركيب ، تركيب حقيقی است ،زيرا اجزاء در يكديگر تأثير و تأثر واقعی دارند و هويت افراد هويتی ديگرمیگردد و مركب هم يك " واحد " واقعی است ، يعنی صرفا هويتی يگانهوجود دارد و كثرت اجزاء تبديل به وحدت كل شده است . اما در تركيب جامعه و فرد تركيب ، تركيب واقعی است ، زيرا تأثير وتأثر و فعل و انفعال واقعی رخ میدهد و اجزای مركب كه همان افراداجتماعاند ، هويتو ص ورت جديد میيابند ، اما به هيچ وجه كثرت تبديل بهوحدت نمیشود و " انسان الكل " به عنوان يك واحد واقعی كه كثرتها دراو حل شده باشد وجود ندارد ، انسان الكل همان مجموع افراد است و وجوداعتباری و انتزاعی دارد . د . جامعه مركب حقيقی است بالاتر از مركبات طبيعی . در مركبات طبيعی، اجزاء قبل از تركيب از خود هويتی و آثاری دارند ، در اثر تأثير و تأثردر يكديگر و از يكديگر زمينه يك پديده جديد پيدا میشود . اما افرادانسان در مرحله قبل از وجود اجتماعی هيچ هويت انسانی ندارند ، ظرف خالیمیباشند كه فقط استعداد پذيرش روح جمعی را دارند . انسانها قطع نظر ازوجود اجتماعی ، حيوان محض میباشند كه تنها استعداد انسانيت دارند وانسانيت انسان ، يعنی احساس " من " انسانی ، تفكر و انديشه انسانی ،عواطف انسانی ، و بالاخره آنچه از احساسها ، تمايلات ، گرايشها ،انديشهها ، عواطف |