در قرآن كريم ، بويژه ضمن بيان قصص و حكايات ، به اين مطلب توجه شدهاست . اكنون ببينيم قرآن به اصطلاح زيربنايی نظر میدهد يا روبنايی ؟ بهتعبير صحيحتر : قرآن چه چيزهايی را اساس و زيربنا میداند و چه چيزهايیرا روبنا ؟ آيا توجهش به عنوان عامل اساسی به مسائل مادی و اقتصادی استو يا به مسائل اعتقادی و اخلاقی و يا به همه با هم بدون آنكه اولويتی قائلگردد ؟ در قرآن مجموعا به چهار عامل مؤثر در اعتلاها و انحطاط ها برمیخوريم .به اختصار اشاره میكنيم و میگذريم : الف . عدالت و بیعدالتی : قرآن اين مطلب را در آيات بسياری منعكسكرده است ، از آن جمله است چهارمين آيه از سوره قصص كه به مناسبت "آيه استضعاف " در پيش نقل و ترجمه شد : « ان فرعون علا فی الارض و جعل أهلها شيعا يستضعف طائفة منهم يذبحأبنائهم و يستحيی نسائهم انه كان من المفسدين ». در اين آيه كريمه پس از آنكه از برتری جويی فرعون كه ادعای ربوبيتاعلی داشت و ديگران را به منزله بندگان خود میدانست ، و از تفرقهافكنیميان مردم كه به عناوين گوناگون ميان آنها تبعيض قائل میشد و آنها را دربرابر يكديگر قرار میداد ، و از ذليل ساختن گروه خاصی از مردم كشور خود وكشتن پسران آنها و نگهداشتن زنانشان ( به منظور خدمت فرعون و فرعونيان )ياد میكند ، او را به عنوان يكی از تباهگران نام میبرد . بديهی است كهجمله " « انه كان من المفسدين »" اشاره است به اينكه اين گونه مظالماجتماعی ، جامعه را از بيخ و بن برمیكند . |