برپاكی اولی و اصلی را به عنوان شرط ذكر میكند ( « هدی للمتقين ») ( 1 )و گاهی نگرانی و دغدغه ناشی از تصور مسؤوليت و تكليف در برابر نظامهستی را به عنوان شرط ذكر میكند كه تحت عنوان " « يخشون ربهم بالغيب " يا " « خشی الرحمن بالغيب »" و امثال اينها بيان شده است ( 2 ) .و گاهی زنده بودن و زنده ماندن فطرت را به عنوان شرط ذكر میكند "« لينذر من كان حيا »" ( 3 ) . اسلام شرط پذيرش دعوت خود را پاك بودن ، دغدغه و نگرانی و احساسمسؤوليت در برابر آفرينش داشتن و زنده به حيات فطری بودن میداند .متقابلا در موانع ، از فساد روحی و اخلاقی ، اثم قلب ( 4 ) ، رين ( زنگار) قلب ( 5 ) ، مختوم شدن دلها ( 6 ) ، نابينا شدن چشم بصيرت ( 7 ) ،ناشنوا شدن گوش دل ( 8 ) ، تحريف شدن كتاب نفس ( 9 ) ، پيروی ازعادات پدران ، ( 10 ) پيروی از كبرا و شخصيتها ( 11 ) ، پيروی از ظن پاورقی : . 1 بقره / . 2 . 2 رجوع شود به طه / 3 و انبيا / 49 و فاطر / 18 و يس / 11.. 3 يس / . 70 . 4 بقره / . 283 . 5 مطففين / . 14 . 6 بقره / . 7 . 7 حج / . 46 . 8 حم سجده / . 44 . 9 شمس / . 10 . 10 زخرف / . 23 . 11 احزاب / . 67 |