خلافت و وراثت زمين داده شده مؤمنان شايسته كارند . در اين آيه برخلافآيه استضعاف كه بر استضعاف شدگی و محروميت و مظلوميت تكيه شده است .بر خصلتی ايدئولوژيكی و ديگر اخلاقی و رفتاری تكيه شده است ، و در حقيقت، پيروزی و سلطه نهايی نوعی عقيده و نوعی ايمان و نوعی رفتار را اعلاممیدارد . به عبارت ديگر ، در اين آيه پيروزی انسان به ايمان رسيده وحقيقت دريافته و راست كردار اعلام شده است و آنچه در اين پيروزی نويدداده شده يكی استخلاف است ، يعنی تصاحب قدرت و كوتاه كردن دستقدرتهای پيشين ، و ديگر استقرار دين يعنی تحقق يافتن همه ارزشهای اخلاقی واجتماعی اسلام از عدل ، عفاف ، تقوا ، شجاعت ، ايثار ، محبت ، عبادت ،اخلاص ، تزكيه نفس ، و غيره ، سوم نفی هرگونه شرك در عبادت يا طاعت .در سوره اعراف آيه 128 نيز چنين آمده است : « قال موسی لقومه استعينوا بالله و اصبروا ان الارض لله يورثها من يشاءمن عباده و العاقبة للمتقين ». موسی به مردم خود گفت : از خداوند استعانت بجوييد و شكيبا باشيد ،همانا زمين ملك خداست ، به هر كس از بندگان خود بخواهد وراثت آن راواگذار میكند و ( اما ) عاقبت و پايان از آن متقيان است . يعنی سنت الهی اين است كه در نهايت امر ، متقيان وارث زمين خواهندبود . در سوره انبياء آيه 105 میفرمايد : « و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر أن الارض يرثها عبادی الصالحون. |