پيغمبر اكرم فرمود : « من لا معاش له لا معاد له » . آنكه معاش و زندگی مادی ندارد ، معاد كه محصول زندگی معنوی است ندارد. اين جمله تقدم معاش بر معاد و تقدم زندگی مادی بر زندگی معنوی ووابستگی زندگی معنوی را به عنوان روبنا به زندگی مادی به عنوان زيربنامیرساند . همچنين پيغمبر فرمود : « اللهم بارك لنا فی الخبز ، لولا الخبز ما تصدقنا و لا صلينا » .خدايا به ما در امر نان بركت ده ، كه اگر نان نبود نه زكات بود و نهنماز . اين جمله نيز وابستگی و روبنايی معنويت را نسبت به ماديت میرساند .اينكه اكنون اكثريت مردم میپندارند كه پيامبران تنها فعاليت روبنايیداشتهاند و درصدد مؤمن ساختن مردم و اصلاح عقيده و اخلاق و رفتار آنها بودهو كاری به زيربنا نداشتهاند ، و يا كارهای زيربنايی برای آنها در درجهدوم اهميت قرار داشته است ، و يا میخواستهاند كه مردم مؤمن و معتقدشوند و فكر میكردهاند و قتی كه مردم مؤمن و معتقد شدند خود به خود همهكارها روبه راه میشود ، عدالت و مساوات برقرار میگردد و استثمارگران بهپای خود میآيند و با دست خود حقوق محرومان و مستضعفان را به آنها میدهند، و خلاصه اينكه پيامبران با سلاح عقيده و ايمان همه هدفهای خود را پيشبردهاند و پيروان آنها نيز بايد از همين راه بروند ، نيرنگ و فريبی استكه طبقه استثمارگر و روحانيت وابسته به آن برای بیاثر كردن |