« هو الذی بعث فی الاميين رسولا ». . . ( 1 ) اوست كسی كه در ميان مردم منتسب به " امت " ، پيامبری فرستاد . .. امت جز توده محروم كسی نيست . و همچنين درباره شهيدان راه حق میگويد: « و نزعنا من كل امة شهيدا فقلنا هاتوا برهانكم »( 2 ) . از ميان هر امت ( كه همان توده محروماند ! ) شهيدی برمیانگيزانيم و بهآنها میگوييم برهانتان ( يعنی شهيدتان ! ) را بياوريد . اينكه رهبران جنبشها و انقلابها لزوما از ميان توده محروم برمیخيزند بهمعنی ضرورت تطابق پايگاه اعتقادی و اجتماعی با پايگاه اقتصادی و طبقاتیاست و اين ضرورت جز براساس ماديت و هويت تاريخ و زيربنا بودن اقتصادقابل توجيه نيست . . 4 ماهيت جنبش پيامبران در قرآن و جهتگيری اجتماعی آنها زيربنايیاست نه روبنايی . از قرآن استنباط میشود كه هدف بعثت و رسالتپيامبران ، اقامه عدل و قسط و برقراری برابری و مساوات اجتماعی و درهمفرو ريختن ديوارها و فاصلههای طبقاتی است . پيامبران همواره از زيربناكه هدف بعثتشان بوده است به روبنا رسيدهاند نه از روبنا به زيربنا .روبناها يعنی عقيدهها ، ايمانها ، اصلاح اخلاقها و رفتارها هدف دومپيامبران بوده كه آنها را پس از اصلاح زيربنا جستجو میكردهاند . پاورقی : . 1 جمعه / . 2 . 2 قصص / . 75 |