دو گروه كافر و مؤمن را به وجود آورده است ، استضعافگری خاستگاه شرك وكفر و نفاق و فسق و فساد است و استضعاف شدگی خاستگاه ايمان ، توحيد ،صلاح ، اصلاح و تقواست . برای اينكه اين تطابق روشن شود كافی است آيات سوره اعراف را از آيهپنجاه و نهم كه با جمله " « لقد أرسلنا نوحا الی قومه »" آغاز میشودتا آيه يكصدو سیوهفتم كه با جمله " « و دمرنا ما كان يصنع فرعون و قومهو ما كانوا يعرشون »" پايان میيابد و مجموعا چهل آيه است مورد مطالعهقرار دهيم . در اين چهل آيه داستانهای ، نوح ، هود ، صالح ، لوط ، شعيبو موسی به طور مختصر طرح شده و در همه اين داستانها ( به استثنای داستانلوط ) مشاهده میشود كه طبقهای كه به پيامبران گرويدهاند ، مستضعفاناند وطبقهای كه به مخالفت برخاسته و كفر ورزيدهاند ، ملا و مستكبراناند ( 1 ). اين تطابق هيچ دليل و توجيهی ندارد جز وجدان طبقاتی كه لازمه ماديتتاريخی است و هم مستلزم آن است . پس در حقيقت از نظر قرآن جبههگيریايمان و كفر در برابر يكديگر ، انعكاسی از جبههگيری استضعافشدگی واستضعافگری در برابر يكديگر است . قرآن تصريح میكند كه " داشتن " ، يعنی دارايی و مالكيت كه قرآن ازآن به " غنا " تعبير میكند ، مايه طغيان و سركشی است ، پاورقی : . 1 ايضا رجوع شود به كهف / 28 راجع به گروندگان به رسول اكرم و هود أ27 و شعرا / 111 راجع به گروندگان به نوح ، يونس / 83 راجع به گروندگانبه موسی و اعراف / 88 - 90 راجع به گروندگان به شعيب و اعراف / 75 و76 راجع به گروندگان به صالح . برای پرهيز از اطاله سخن فقط به هميناشاره به آيات قناعت میكنيم . |