مال مردم و مردم حق انتخاب دارند . ولی مسئله به اين سادگی نيست . ازنظر مجموع آنچه كه ما در شيعه میبينيم اين مسئله كه خلافت علی ( ع ) وساير ائمه عليهم السلام تنصيصی بوده است ، فرع بر يك مسئله ديگر است كهآن مسئله ديگر اساسيتر از اين مسئله است . در اينجا سؤالی مطرح میشود و آن اينكه ائمه عليهم السلام دوازده نفربيشتر نبودند . بعد از دوازده امام تكليف حكومت چيست ؟ فرض كنيمهمانطور كه پيغمبر اكرم علی ( ع ) را تعيين فرمود حضرت امير حاكم میشد ،بعد امام حسن ( ع ) و بعد امام حسين ( ع ) تا میرسيد به حضرت حجت ( ع ). در اين صورت قهرا بر اساس فلسفهای كه ما شيعيان در اين باب داريم ،موجبی هم برای غيبت امام زمان در كار نبود . ايشان هم مثل پدرانشان يكعمر كوتاهی میكردند و از دنيا میرفتند . بعد از ايشان چطور ؟ آيا امامهااز دوازده تا بيشتر میشدند ؟ نه . پس بايد مسئله ديگری در ميان مردمباشد : مسئله حكومت به شكل عادی ، در همين وضعی كه الان موجود است .حضرت حجت در زمان غيبت كه نمیتوانند زمامدار مسلمين باشند . باز مسئلهزمامداری و حكومت دنياوی سرجای خودش هست . حكومت يكی از شاخههای امامت است ما هرگز نبايد چنين اشتباهی را مرتكب شويم كه تا مسئله امامت در شيعهمطرح شد بگوئيم يعنی مسئله حكومت ، كه در نتيجه مسئله به شكل خيلیسادهای باشد و اين فروعی كه برايش پيدا شده است پيدا شود و بگوئيم حالاكه فقط مسئله حكومت و اينكه چه كسی حاكم باشد مطرح است ، آيا آن كسی كهمیخواهد حاكم باشد حتما بايد از همه افضل باشد يا نه ، ممكن است كسی كه |