آمد انگشتر را از انگشت علی ( ع ) بيرون آورد و رفت . يعنی علی ( ع )صبر نكرد نمازش تمام شود و بعد به او انفاق كند . آنقدر عنايت داشت بهاينكه آن فقير را زودتر جواب بگويد كه در همان حال ركوع با اشاره به اوفهماند كه اين انگشتر را درآورد ، برو بفروش و پولش را خرج خودت كن .در اين مطلب هيچ اختلافی نيست و مورد اتفاق شيعه و سنی است كه علی ( ع) چنين كاری كرده است و نيز مورد اتفاق شيعه و سنی است كه اين آيه درشأن علی ( ع ) نازل شده با توجه به اينكه انفاق كردن در حال ركوع جزءدستورات اسلام نيست ، نه از واجبات اسلام است و نه از مستحبات آن كهبگوئيم ممكن است عدهای از مردم به اين قانون عمل كرده باشند . پس "كسانی كه چنين میكنند " اشاره و كنايه است همانطور كه در خود قرآن گاهیمیگويد : « يقولون »میگويند ، و حال آنكه يك فرد آن سخن را گفته . دراينجا " كسانی كه چنين میكنند " يعنی آن فردی كه چنين كرد . بنابراينبه حكم اين آيه علی ( ع ) تعيين شده است به ولايت برای مردم . اين ،آيهای است كه مورد استدلال شيعه است . البته اين آيه خيلی بيش از اينبحث دارد [ كه در جلسات آينده دربارهاش سخن خواهيم گفت ] . آيات ديگر آياتی است كه درباره جريان غدير است . خود قضيه غدير جزءسنت است و ما بعد بايد بحثش را بكنيم ولی از آياتی كه در اين مورد درسوره مائده وارد شده يكی اين آيه است : « يا ايها الرسول بلغ ما انزلاليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته »( 1 ) ( اينجا لحن ، خيلیشديد است ) ای پيامبر ! آنچه را كه بر تو نازل شد پاورقی : 1 - سوره مائده ، آيه . 67 |