كسی میگويد قطعا ؟ میگويد من اينطور فكر میكنم . اين ، مانعی ندارد . ولیدر اينگونه مسائل قضاوت قطعی كردن حتی نه نسبت به اميرالمؤمنين ، نسبتبه افراد ديگر هم صحيح نيست . او حاضر در وقايع و مسائل بوده است وعبدالله بن عباس را از ما و شما بهتر میشناخته است و اصحاب ديگرش راهم از ما و شما خيلی بهتر میشناخته است . آنوقت ما اينطور قضاوت كنيمكه اگر حضرت به جای عبدالله بن عباس كس ديگری را انتخاب میكرد ، اوآن كار را بهتر انجام میداد ، و او را انتخاب نكرد . اين ، سرعت درقضاوت در اينگونه مسائل است . به علاوه شما خودتان در بياناتتان كه ماهميشه استفاده كردهايم ، همواره اين مطلب را گفتهايد كه علی ( ع ) يكسياست خاصی داشت و نمیخواست و نمیبايست يك ذره از آن سياست تخلفكند ، و در اين سياست همراه نداشت ، خودش هم هميشه میگفت فرد ندارم. همين عبدالله بن عباس و ديگران دائما میآمدند علی ( ع ) را توصيهمیكردند به انعطاف يعنی همان چيزی كه امروز به آن سياست میگويند . شمابيائيد به من ثابت كنيد كه علی ( ع ) يك كادر كافی داشت و در آن كادركافی العياذ بالله اشتباه كرد . من كه نمیتوانم ثابت كنم كه يك كادركافی داشت . من همينقدر میدانم كه علی ( ع ) كه پيغمبر او را برای خلافتتعيين كرده و خودش اينهمه فرياد میكشد راجع به اينكه خلافت را ربودند ،وقتی بعد از زمان عثمان میآيند سراغش كه با او بيعت كنند ، عقب میكشدو میگويد : « دعونی و التمسوا غيری فانا مستقبلون امرا له وجوه و الوان .. . و ان الافاق قد اغامت و المحجة قد تنكرت » ( 1 ) زمينه و اوضاع ديگرخراب شد و خلاصه نمیشود كار كرد پاورقی : 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه . 91 |