است . امامت عهد من است و عهد من به ستمگران فرزندان تو نمیرسد . نهگفت " نه " به طور كلی ، و نه گفت " آری " به طور كلی . چون اينطورتفكيك كرد و ستمگرانشان را كنار گذاشت ، پس غير ستمگران باقی مانند واين آيه نشان میدهد كه در نسل ابراهيم امامت اجمالا وجود دارد . آيه ديگر آيه ديگر قرآن در اين زمينه : « و جعلها كلمة باقية فی عقبه »( 1 )نيز درباره ابراهيم است . میفرمايد خداوند اين را [ يعنی امامت را ] بهصورت يك حقيقت باقی در نسل ابراهيم باقی گذاشت .مقصود از ظالم چيست ؟ آنوقت مسئله ظالمين پيش میآيد . ائمه عليهم السلام هميشه به اين آيهظالمين استدلال كردهاند . مقصود از ظالم چيست ؟ از نظر قرآن هر كسی كه بهنفس خود يا به غير ظلم كند ظالم است . در عرف مردم هميشه ما ظالم بهغير و كسی را كه به حقوق مردم تجاوز میكند میگوئيم " ظالم " ولی "ظالم " در قرآن اعم است از كسی كه به غير تجاوز كند يا به خود . كسی كهبه غير تجاوز كند باز به خود ظلم كرده است . در قرآن آيات زيادی استدر شرح ظلم به نفس . علامه طباطبائی از يكی از اساتيدشان نقل میكنند كه در ارتباط با سؤالیكه ابراهيم ( ع ) درباره فرزندانش كرد ، نسل ابراهيم ، ذريه ابراهيم ازنظر بد بودن و خوب بودن اينطور تفسير میشود : يكی اينكه فرض كنيم كهافرادی بودند كه از اول تا آخر عمر هميشه ظالمپاورقی : 1 - سوره زخرف آيه . 28 |