خودش را هم بشناسد و بداند كه دين را از كجا بگيرد . اينكه انسان دينداشته باشد ولی دينش را از مأخذی بگيرد كه ضد آنست ، عين جاهليت است. آن كسی كه امامت را در حد ولايت معنوی میبرد ، میگويد اين حديثمیخواهد بگويد كه اگر انسان مورد توجه يك ولی كامل نباشد ، مانند اينستكه در جاهليت مرده است . اين حديث را چون متواتر است خواستم اول عرضكرده باشم كه در ذهن شما باشد تا بعد دربارهاش بحث كنيم . حال برويمسراغ آيات قرآن . امامت در قرآن در قرآن چند آيه هست كه مورد استدلال شيعه در باب امامت است . يكیاز آن آيات ، آيه : « انما وليكم الله »است . اتفاقا در همه اينهاروايات اهل تسنن هم وجود دارد كه مفاد شيعه را تأييد میكند ما آيهای درقرآن داريم به اين صورت : « انما وليكم الله و رسوله و الذين امنواالذين يقيمون الصلوش و يؤتون الزكاش و هم راكعون »( 1 ) . " انما "يعنی منحصرا ( چون اداش حصر است ) . معنی اصلی " ولی " سرپرست است .ولايت يعنی تسلط و سرپرستی . سرپرست شما فقط و فقط خداست و پيغمبر خداو مؤمنينی كه نماز را به پا میدارند و در حال ركوع زكات میدهند . ما دردستورات اسلام نداريم كه انسان در حال ركوع زكات بدهند . ما در دستوراتاسلام ند اريم كه انسان در حال ركوع زكات بدهد كه بگوئيم اين يك قانونكلی است و شامل همه افراد میشود . اين اشاره است به واقعهای كه در خارجيك بار وقوع پيدا كرده است و شيعه و سنی به اتفاق آنرا روايت كردهاندو آن اينست كه علی ( ع ) در حال ركوع بود ، سائلی پيدا شد و سوالی كرد .حضرت اشاره كرد به انگشت خود . اوپاورقی : 1 - سوره مائده ، آيه . 55 |