مراتب و درجات دارد . معصومين نسبت به آن چيزهايی كه برای ما گناهاست و گاهی مرتكب میشويم و گاهی اجتناب میكنيم ، معصوم هستند و هرگزگناه نمیكنند ولی آنها هم مراحل و مراتبی دارند و نيز همه مثل همديگرنيستند . در بعضی از مراحل و مراتب آنها مثل ما هستند در اين مرحله .همانطور كه ما نسبت به گناهان عصمت نداريم ، آنها [ در آن مراحل ومراتب ] عصمت ندارند . از آن چيزی كه ما آنها را گناه میشماريم آنهامعصوم هستند ولی چيزهايی برای آنها گناه است كه برای ما حسنه است چونما [ به آن درجه ] نرسيدهايم . مثلا اگر يك شاگرد كلاس پنجم يك مسئلهكلاس ششم را حل كند برای او فضيلت است و جايزه دارد اما اگر همان مسئلهرا شاگرد كلاس نهم حل كند چيزی برايش شمرده نمیشود و ارزشی ندارد .چيزهايی كه برای ما حسنات است ، برای آنها گناه است . اينست كه ما میبينيم قرآن در عين حال به انبياء نسبت عصيان میدهد :« و عصی آدم ربه »( 1 ) ، يا به پيغمبر (ص) میگويد : « ليغفر لك اللهما تقدم من ذنبك و ما تأخر »( 2 ) . اينها میرساند كه عصمت يك امرنسبی است ، او در حد خودش و ما در حد خودمان . پس ماهيت عصمت ازگناه بر میگردد به درجه و كمال ايمان . انسان در هر درجهای از ايمان باشد، نسبت به آن موضوعی كه نهايت و كمال ايمان را به آن دارد يعنی درمرحله « و لولا ان رأی برهان ربه »است ، قهرا عصمت دارد . نه اينكهشخص معصوم هم مثل ماست ، هی میخواهد برود به طرف معصيت ، ولی مأموریكه خدا فرستاده پاورقی : 1 - سوره طه آيه . 121 2 - سوره فتح آيه . 2 |