ممكن است تمام شرايطی كه ما آنها را شرايط ذلت میناميم حاصل شود اماپشت سر آن عزت بيايد ! در سعادت دنيا و سعادت آخرت هيچ چيزی شرط هيچچيز نيست چون همه چيز به مشيت الهی است ! در نتيجه ممكن است يك قومیيا يك فردی در دنيا به سعادت كامل نائل بشود بدون هيچ مقدمهای ، يا بهبدبختی كامل برسد بدون هيچ مقدمهای ، و يا در آخرت يك قومی به اعلیعليين برده شوند بدون هيچ شرط و مقدمهای و قوم ديگری در قعر سجين فروبروند بدون هيچ مقدمهای . متأسفانه بعضی از مسلمين كه به آنها اشاعرهمیگويند همين استفاده را از اين آيه كرده و گفتهاند هيچ مانعی ندارد كهپيغمبر خدا برود به جهنم و ابوجهل برود به بهشت چون خدا گفته همه چيز بهمشيت الهی است ! ولی اين يك نوع پياده كردن غلط است . آيه فقط میگويد همه چيز بهمشيت الهی است اما كيفيت جريان مشيت را بيان نكرده و نگفته است كهمشيت الهی كه سعادت و شقاوت و عزت و ذلت به مشيت اوست ، چگونه كارمیكند . پس اين آيه را چند گونه میتوان پياده كرد . ولی وقتی ما بهآيات ديگر قرآن مراجعه میكنيم ، آنها آيات مادر میشوند و اين آيه راتفسير میكنند . مثلا اين آيه در كمال صراحت میگويد : « ذلك بان الله لميك مغيرا نعمة انعمها علی قوم حتی يغيروا ما بانفسهم »( 1 ) . يا آيهديگر كه از يك نظر اعم است میگويد : « ان الله لا يغير ما بقوم حتیيغيروا ما بانفسهم » ( 2 ) . اين دو آيه هر كدام چيزی دارد كه ديگریندارد . آيه دوم میگويد : پاورقی : 1 - سوره انفال آيه . 53 2 - سوره رعد آيه . 11 |